xoves, 6 de xaneiro de 2011

UNA MUJER EN BERLÍN: AS MULLERES, BOTÍN DE GUERRA




Una mujer en Berlín? Que interese pode ter ese título? A verdade é que soa a vacacións, a turismo. Pero se a ese título lle engadimos a data, abril, maio e xuño de 1945, as expectativas que podemos albergar antes de comezar a lectura cambian totalmente. Berlín, a capital do III Reich, está sendo ocupada polas tropas soviéticas, a derrota da tolemia nazi é total. O líder paranoico esgotaba os seus derradeiros días baixo terra: El hundimiento. A cidade só estaba habitada por mulleres, nenos, anciáns e desertores. Destrución, morte, fame e medo, moito medo.


Unha muller é a autora anónima deste fascinante e terrible diario, un refuxio para soportar as privacións físicas e morais da guerra. A escritura serviulle para sobrevivir en medio dunhas penalidades inimaxinables pero que se repiten a miúdo en calquera lugar do mundo onde os homes fan a guerra e converten as mulleres nun botín máis. Os soldados vencedores cren que teñen dereito a ese botín e, aínda máis, non só xustifican todos os abusos, senón que o consideran case coma un deber dos soldados. As violacións son tan naturais coma calquera outra operación militar: Grbavica: el secreto de Esma. Elas son unha posición máis que hai que tomar e, ao igual que se arrasan campos e cidades, destrúese tamén a dignidade das mulleres inimigas. Ninguén merece tanta humillación, tanta miseria.

En vellos cadernos e en follas soltas esta muller construíu unha crónica do horror que anos despois consentiu en publicar. É un gran libro, non só pola verdade que transmite cunha frialdade que nos fire, senón tamén pola súa calidade literaria. A lectura atrapa de tal maneira que, ás veces, ata esqueces que é un diario, de que está contando algo real (real como a guerra mesma), e convértese nunha ficción. Pero non, ese intento de fuxir non pode durar moito, e enseguida te golpea de novo o horror. Un horror que, como se di no Epílogo, conxela os sentimentos.

Sólo sé que quiero sobrevivir..., en contra de todo razonamiento, sencillamente como un animal.



"... Los alemanes habían infligido un daño terrible a Rusia; ahora les tocaba a ellos sufrir. Sus posesiones y sus mujeres estaban ahí a su disposición. Con en el consentimiento tácito de sus comandantes, el Ejército Rojo quedó libre de campar por sus respetos entre la población civil de las recién conquistadas tierras alemanas.
Siguiendo su ruta hacia el oeste, el Ejército Rojo practicó la violación y el pillaje (en toda la brutal extensión del término) en Hungría, Rumanía, Eslovaquia y Yugoslavia; pero sin duda fueron las mujeres alemanas las que se llevaron la peor parte. En 1945-1946 nacieron en la zona alemana ocupada por los rusos entre 150.000 y 200.000 niños rusos;, aunque esta cifra no incluye el incontable número de abortos, dado que muchas mujeres murieron junto a sus fetos no deseados. Muchos de los bebés que sobrevivieron engrosaron el creciente número de niños que quedaron huérfanos y sin hogar: las ruinas humanas de la guerra.
Sólo en Berlín había unos 53.000 niños perdidos al final de 1945 ....".
Postguerra: una historia de Europa desde 1945. Tony Judt, Taurus 2010 (pax. 45)

"... Los hombres trataban de prohibir a su regreso cualquier mención del asunto. Las mujeres descubrieron que, en tanto que ellas debían aprender a asumir lo que les había sucedido, los hombres de sus vidas no hacían muchas veces más que empeorar las cosas. Los que habían estado presentes a la sazón se avergonzaban de su incapacidad a la hora de protegerlas. Hanna Gertitz se entregó a dos oficiales soviéticos borrachos para salvar la vida de su esposo y la suya propia. Después -escribió- hube de consolar a mi marido y ayudarlo a recuperar el coraje. Lloraba como un niño.
(...)
... También se disparó la tasa de abortos. Se calcula que un 90 por 100 de las víctimas que quedaron encintas accabaron por interrumpir su embarazo, bien que esta cifra da la impresión de ser elevada en extremo. Muchas de las mujeres que llegaron a dar a luz abandonaron a los recién nacidos en los hospitales, lo que se debía por lo general al convencimiento de que sus maridos o prometidos nunca aceptarían su presencia en el hogar ...".
Berlín La caída 1945. Antony Beevor, Crítica 2002 (pax. 438,439)

Ningún comentario: