No Job Land from No Job Land on Vimeo.
'No job land' es un multimedia documental que ofrece una mirada sobre la situación que atraviesan miles de familias en España a causa del paro de larga duración. Desprotegidos y en riesgo de exclusión social, un grupo de desempleados del distrito de Vallecas en Madrid decide unirse y luchar por su futuro.
Calificado por The Daily Telegraph como " un conmovedor recordatorio de las dificultades económicas que muchas familias están sufriendo en España” , 'No job land' ha tenido hasta la fecha 225.669 reproducciones desde su estreno el pasado diciembre. Publicado por primera vez en Narratively, No job land se ha convertido en el trabajo más destacado de 2013 en este medio estadounidense de referencia en el periodismo de largo formato.
'No job land', es el punto de partida de este recorrido periodístico sobre el coste humano de la crisis cuyo segundo capítulo titulamos 'Los que se quedan': http://goteo.org/project/losquesequedan
+Info: www.nojobland.com
mércores, 9 de abril de 2014
domingo, 6 de abril de 2014
Barrio, de Fernando León de Aranoa
Este filme é un habitual nas miñas aulas, e sempre funciona ben co alumnado. Os protagonistas son tres adolescentes da súa idade e, claro, iso sempre esperta a súa curiosidade. Pero creo que sobre todo engancha pola súa calidade e pola capacidade do director para plasmar unha realidade moi dura sen caer no melodrama. A ironía e a credibilidade son os principais motivos polos que esta película nos gusta a todos, aínda que, como no meu caso, a teñamos visto moitas veces.
Aquí tedes a ficha, un cuestionario para o alumnado, opinións do director e algunhas críticas deste filme que, a pesar de rodarse no ano 1998, amósanos situacións e personaxes atemporais, que seguro espertan emocións e reflexións sobre a propia personalidade e actitude dos espectadores. Entretén e fainos pensar.
xoves, 3 de abril de 2014
Vídeos sobre o castelo de Monterrei e Verín
O primeiro vídeo é unha pequena xoia, pois é unha filmación dos anos 50 do s. XX. Aparece brevemente o castelo sen restaurar e a paisaxe urbana de Verín. O segundo vídeo é unha homenaxe en forma de fermosas imaxes aéreas ao monumento, agora ameazado pola disparatada decisión das administracións do PP, de construír un hotel no propio edificio.
Son vídeos subidos ao grupo de Facebook da Plataforma en Defensa do Castelo, que inserto aquí polo seu valor histórico e cultural, e para solicitar a colaboración de todos e todas os amantes da cultura, do patrimonio público, para tentar frear a desfeita. Na páxina de abaixo tedes a información de como colaborar (sinaturas, cartas aos xornais, mensaxes de apoio nas redes sociais, uníndose ao grupo de facebook, mobilizacións, difusión das actuacións da Plataforma, etc.).
mércores, 2 de abril de 2014
O xenocidio de Ruanda
![]() |
Refuxiados hutus preto de Goma (República Democrática do Congo) cara a fronteira de Ruanda despois de abandonar o campamento de refuxiados de Mugunga, 1996 |
No ano 1994, en a penas 100 días, as milicias hutus dos Interahamwe
(os que matan xuntos) asasinaron con machetes, chineses e franceses, a
800.000 persoas, tutsis e hutus moderados e provocaron uns dous millóns de
refuxiados. A orxía sanguenta non xurdiu da nada, foi o resultado do odio
histórico entre as dúas etnias, das loitas polo poder entre as elites dos dous
pobos e as políticas neocoloniais dos Estados occidentais, que inflamaron os
ánimos da poboación con consignas racistas. Desde 1990 desenvolvíase unha
guerra entre o goberno hutu de Ruanda e as tropas do FPR (Fronte Patriótica de
Ruanda) que actuaban desde Uganda. O medo e a xenreira dos hutu cara as tropas
da FPR foise estendendo a toda a poboación tutsi.
O ministro de defensa Theoneste Bagasora foi condenado
polo Tribunal Penal Internacional para Ruanda como máximo responsable da posta en práctica doutra ‘solución final’ na
antiga colonia belga, coa finalidade de eliminar aos tutsis de Ruanda. Pero non
só foron responsables os dirixentes hutus, senón que tamén contribuíron a
desencadear o conflito os tutsis da FPR que, entre outras actuacións violentas,
participaron no ataque terrorista cun mísil que derrubou o avión dos
presidentes de Ruanda e Burundi en abril de 1994, que fixo prender a chispa que
reventou a fráxil convivencia entre os dous pobos.
Como soe acontecer, a intervención internacional foi máis
testemuñal que efectiva (ver a película Hotel Ruanda). Uns poucos soldados na ONU
non puideron (nin quixeron) facer nada para deter a matanza e o éxodo de
millóns de refuxiados. Iso si, nos países occidentais organizáronse campañas
caritativas de recollida de fondos para os ‘pobres negros salvaxes?'.
Por outra banda, tamén semella clara a intervención máis ou menos encuberta das
potencias estranxeiras, apoiando a un ou a outro bando e función dos seus
intereses. Francia ten sido acusada de apoiar a matanza hutu, mentres Gran
Bretaña, Estados Unidos e Bélxica apoiaron aos tutsis, hoxe no poder.
A pesar do aterrecedor número de mortos deses 100 días de
vergonza, moitas máis persoas morreron e seguen morrendo hoxe nos campos de refuxiados do Congo como consecuencia do
acontecido nos primeiros anos noventa. Calcúlase que a morte de civís na rexión
dos Grandes Lagos é a maior desde a Segunda Guerra Mundial. Está ben que o
Tribunal Penal Internacional condene aos responsables de crimes contra a
humanidade, pero debe condenar a todos, non só a aqueles que lle conveñan aos
espurios intereses das grandes potencias. Miles, millóns de vítimas inocentes,
seguen sufrindo e morrendo pola cobiza duns poucos. Cando seremos quen de vivir
en paz?
(...)
Si, fun a Ruanda, pero Ruanda está tamén en min. Os
refuxiados repartíronse por todo o mundo, levando consigo o sangue e a cólera
dos mortos abandonados.
E eu teño medo cando escoito falar no meu país de
pertenza ou non pertenza. Dividir. Educar aos estranxeiros. Inventar a idea
rexeitamento. Como se aprende a idea da identidade étnica? De onde xorde este
medo ao Outro que conduce á violencia?
Un día a vida cotiá bórrase para dar paso ao caos.
Onde se agochaba a semente do odio? Na noite da cegueira absoluta, que tería
feito eu se me vira no medio da engrenaxe da masacre? Teríame resistido á
traizón? Tería sido covarde ou valente? Tería matado ou teríame deixado matar?
Ruanda está en min, en ti, en nosoutros.
(...)
La sombra de Imana, de Veronique Tadjo.
El Cobre 2003 (pax. 49)
martes, 1 de abril de 2014
O 1 de abril nun caderno escolar de 1954
Esta é a imaxe que encabeza Caladiños, hoxe é un bo día para recordar, para non esquecer o franquismo, pero tamén para non obviar o presente reaccionario no que vivimos (Rouco Varela dixit). Pero non estaban en contra de remover (no seu caso manipular) o pasado?
domingo, 30 de marzo de 2014
domingo, 23 de marzo de 2014
Suárez en seis imaxes
![]() |
Xura como Director de RTVE, 1969 |
![]() |
Xura como Vicesecretario do Movimento Nacional diante de Franco, abril 1975 |
![]() |
Xura como presidente do Goberno diante do Rey, xuño 1976 |
![]() |
Elixido home do ano 1977 pola revista Times |
![]() |
Enfrontándose aos golpistas no Congreso, o 23-F de 1981 |
![]() |
Cartel electoral do CDS nas eleccións de 1989 |
martes, 18 de marzo de 2014
xoves, 13 de marzo de 2014
Un traballador do século XX
Película documental baseada na autobiografía de Manuel Barros, "O rapas de aldea. Memorias dun traballador (1918-1976) (Fundación 10 de Marzo), realizada por Steve Sklair, patrocinada en 2009 pola Televisión de Galicia, que aínda non a emitíu. Estreada en Vigo o 18 de febreiro de 2014 por Carlos Barros, o fillo do protagonista.
Manuel Barros, traballador de Barreras en Vigo, animado polo seu fillo, durante catro anos, despois de xubilarse, escribiu a man, cun lapis e un galego de Coruxo, as súas memorias. Un relato persoa do s. XX no Vigo en proceso de industrialización, onde o movemento obreiro foi acadando cada vez máis importancia. Manuel era obreiro, comunista e estaba afiliado a CC OO.
)
domingo, 9 de marzo de 2014
sábado, 8 de marzo de 2014
1931 A batalla polo dereito ao voto da muller
De cliphistoria
Despois de moitos debates, ao
fin, o 1 de outubro de 1931, a teimuda Clara Campoamor conseguiu un
obxectivo histórico. Por 161 votos a favor e 121 en contra, as mulleres
poderán votar nas seguintes eleccións de 1932, por vez primeira na
historia de España.
Clara Campoamor, la mujer olvidada (Laura Mañá, 2011)
Podes vela legalmente en http://www.rtve.es/mediateca/videos/2
O debate sobre a Constitución de 1931 seguía... Axiña chegou o momento
de decidir sobre o dereito a voto da muller, ao que se opuñan
especialmente os Republicanos e Partido Radical, pois consideraban
prematuro outorgarlle o voto ao sector da poboación mais influido pola
igrexa. Pensaron que a República estaría en perigo có voto das mulleres.
Mais Clara Campoamor, en contra do seu propio partido (o radical), e co
apoio de Acción Nacional (dereita) e o PSOE, apostaban polo voto
feminino. A outra muller da cámara, Victoria Kent (Izquierda
republicana) votou en contra. Entre os que votan a favor neste clip está
o sadense Ramón Suarez Picallo. Os argumentos a prol da inferioridade
da muller no comezo da secuencia, corresponden ao coruñés Roberto Novoa
Santos da Federación Republicana Galega.
Clara Campoamor, la mujer olvidada (Laura Mañá, 2011)
Podes vela legalmente en http://www.rtve.es/mediateca/videos/2
sábado, 1 de marzo de 2014
Monterrei, patrimonio público
Pero estes políticos mediocres,
curtos de miras, incapaces de xerar benestar para os seus concidadáns, son
quen, porén, de acadar as máis altas cotas da miseria cos seus despropósitos só
aparentemente inocentes, casuais. Vendo o que pasa día tras día sería de parvos
non sospeitar que o obxectivo é, outra volta, obter beneficios privados
malgastando o patrimonio público (de todos, non de ninguén).
Así que... sacan un novo coello da
chistera, un hotel de luxo no castelo de Monterrei. E se sempre quedas abraiado
coa capacidade de latrocinio dos nosos gobernantes, neste caso doe, porque o
castelo forma parte da miña propia paisaxe, da miña vida. As súas pedras
dominando o val son tamén a nosa casa, a de todas e todos os que nos criamos e
medramos baixo a súa impoñente presencia que nos fai sentirnos orgullosos de
ser de Monterrei, non de calquera outro lugar.
Nunha das provincias máis pobres e
despoboadas de España esa é a solución dos que mandan desde hai... (desde
sempre). Quítanlle a posibilidade de gozar libremente dun espazo único ao pobo,
para regalarllo aos que se están enriquecendo coa crise, aos que poden pagar o
luxo, e aínda pretenden que aplaudamos. Somos afortunados porque poderemos
fisgar os cochazos e o estilo de vida
dos novos señores, non como antes, cos condes, que nin se lavaban.
É alucinante que haxa diñeiro
público para restaurar e acondicionar o castelo como hotel, pero non para
coidalo como ben público. Argumentar que facer un hotel é a única maneira de
conservar o edificio é unha falacia e deixa en moi mal lugar á Administración,
que as autoridades deberían ser as máis interesadas en defender, como máximos
representantes da mesma. Como ocorre coa Sanidade ou a Educación, está
comprobado que a xestión do patrimonio cultural, con medios e vontade política,
é máis rendible para o conxunto da sociedade (non sei se para os políticos
responsables desta decisión) que as empresas privadas. Pero non parece haber
vontade nin capacidade, diñeiro si.
Como se pode ver na foto, a 300
metros do castelo hai xa un parador de turismo, nun emprazamento privilexiado e
cunhas instalacións en bo estado. O ano pasado estivo a piques de pechar,
aparentemente por falta de clientes, aínda que os comerciantes da zona
queixábanse da falta de prazas hoteleiras que obrigaban aos turistas a aloxarse
en Chaves (Portugal). O plan é pechar este parador de tres estrelas e
trasladalo ao castelo (repito, a 300 metros), supoño que con cinco estrelas e
menos habitacións. Segundo os responsables da desfeita así atraerase a máis
xente e aumentarase a oferta hoteleira. Alguén o entende?
Cales son as razóns que poden
facer cunha persoa estea disposta a pagar máis por durmir no castelo, cando no
antigo parador podería estar máis tranquilo (sen os fisgóns) e gozar dun fermoso paseo pola fortaleza como calquera
mortal? Xa, claro, sempre haberá quen estea disposta a pagar o que sexa porque
lle sobran os cartos ou por capricho, pero, serán tantos que xustifiquen os
millóns de euros que se prevé investir e o abandono do edificio do antigo
parador? Di o alcalde de Monterrei que xa lle buscarán un uso (como se lle está
buscando á Cidade da Cultura), a iso chámaselle previsión e optimización dos
recursos.
Outro dos argumentos que teño lido
a favor do hotel é a creación de postos de traballo, imposible de refutar con
millóns de parados. Pero é de prever que co parador tamén se trasladen os seus
traballadores, así que quizais haberá algún novo contrato (temporal, claro) que
será para... (si no eres del.... jódete).
Pregúntome porque un uso razoable, cultural e turístico, non pode
crear os mesmos ou máis postos de traballo.
Na miña opinión o que cómpre facer
co castelo e o seu entorno (tamén moi valioso) é restauralo e habilitalo para a
celebración de todo tipo de actos de carácter cultural e lúdico, co único
límite da conservación dos edificios. No propio castelo ou nas casas próximas deberíase situar un museo histórico-etnográfico da comarca (recuperando o
patrimonio depositado noutras institucións, como o Misal de Monterrei ou a
estatua de Dionisio e Ampelos) que sería un foco de atracción por si mesmo
tendo en conta a riqueza do patrimonio cultural da bisbarra (viño e outros
cultivos, contrabando, entroido, balnearios, etc.). O importante é que haxa un
programa de actividades atractivo e dinámico (por medio dun Padroado ou
institución similar) que integre o espazo da acrópole na vida cotiá dos
habitantes da comarca e atraia tamén a visitantes doutras latitudes.
Se algo está claro é a beleza e o
interese de Monterrei, un lugar que todo o mundo debería ter a necesidade de
visitar, só hai que poñelo en valor, dálo a coñecer. Algo que ata agora non se
conseguiu. Son moitos os lugares de Galicia ou España, máis famosos e máis
visitados, que carecen da importancia histórica, arquitectónica e paisaxística
do noso castelo. Campañas efectivas de promoción turística, vinculadas a outros
moitos atractivos da zona (non esquezamos Portugal), fomento das visitas
escolares e de grupos organizados, creación de rutas artísticas e culturais,
impulso do turismo da natureza, programas de axuda para a creación de empresas
de ocio e turismo... serían actuacións moito máis beneficiosas para o conxunto
dos habitantes. Por que non se realizan?
Privatizar o espazo público coa
escusa do abandono do mesmo é un malgasto económico e un empobrecemento xeral
da sociedade, ademais dunha proba evidente do fracaso dos que deben velar polo
patrimonio común, os políticos. Se, ao final, se habilita como
hotel todos os cidadáns e todas os cidadás, de Monterrei ou de fóra, seremos
máis pobres, mesmo os que defenden o cambio de uso.
Subscribirse a:
Publicacións (Atom)