Marcos Pérez Pena praza.com
Entre o 22 e o 27 de setembro Celanova acolle o II Congreso Internacional sobre Educación e
Socialización do Patrimonio no Medio Rural (sOpA 2014), coa
participación de proxectos e expertos de varios países, e unha gran
representación do tecido investigador e activista galego, "educando no
común, facilitando o acceso e a transmisión do patrimonio no medio rural",
en palabras dos seus organizadores. O evento busca ser un punto de encontro,
"un lugar de conversa, exploración teórica e metodolóxica" e "un
lugar onde experimentar mecanismos conxuntos de acción", "emancipando
o coñecemento mediante a expansión dos saberes e a concreación de contidos e
metodoloxías".
O proxecto sOpA, baseado na “cultura libre”,
pretende abrir o debate da cultura no rural a todos os estamentos da sociedade
con enfoques alternativos e novas propostas “que permitan determinar novos
modelos de xestión social do patrimonio, sempre nun contexto de diálogo aberto
tanto para científicos como para asociacións e cidadáns”, explicou Sabah
Walid na presentación do encontro.
Ademais, SOPA concíbese como "un congreso
itinerante que quere establecer vínculos cos lugares polos que se vai
desprazando", este ano Celanova, e a pasada edición en Malpartida,
Cáceres. É por iso que na súa organización, dende hai meses xogan un papel
fulcral unha ampla lista de axentes locais. De igual xeito, este mércores 24
levarán a cabo unha serie de intervencións na rúa, "levando a teoría á
práctica". Noutra das seccións, T-Cuentos, a veciñanza de
Celanova está convocada a relatar os seus proxectos, vivencias e as súas
experiencias no rural, "xerando así un coñecemento bidireccional e
compartido". "Queremos romper ese discurso de que a Academia ou
os técnicos somos os que deseñamos as cousas, queremos traballar no sistema de
toma de decisións, para que os veciños participen", destacan.
Hai uns meses, en conversa con
Praza, os seus organizadores denunciaban
que "as políticas de posta en valor, na maior parte dos casos,
cínguense exclusivamente aos grandes conxuntos históricos ou a xacementos
arqueolóxicos de entidade, feito entendible ao ser os motores da xeración
de recursos turísticos, e por tanto económicos, dun territorio determinado. No
entanto, déixanse á marxe a moitos outros lugares cun patrimonio que
posiblemente non sexa relevante dentro desas directrices, pero si para os seus
cidadáns e para o resto da sociedade".
Outra das seccións máis destacadas desenvólvese este
mesmo martes, e está dedicada á Teoría Construtiva. Participarán Antonio Lafuente, Ernest Cañada e
Rosa Tera.
O procomún, a emancipación do coñecemento ou o empoderamento das comunidades
rurais centrarán as súas intervencións. Como escribiu o propio Ernest Cañada,
"a maioría da población vese despoxada dos recursos e os territorios que
posibilitan a vida. Que podemos facer para resistir e recuperar un maior
control social e comunitario?”. Noutra das intervencións macro do congreso, o
arqueólogo José Señorán reflexionou sobre os conflitos que se abren
"entre quen consideran que a Socialización do Patrimonio Arqueolóxico é
clave no desenvolvemento da profesión e nas relacións coa Sociedade, e quen
consideran que se están levando a cabo procesos de intrusismo".
A presentación de proxectos galegos ocupará varias
das sesións. Ademais da intervención inicial do investigador e
activista Fran G. Quiroga, reinvindicando "ante a incapacidade das
administracións" o papel "de nós, como cidadanía, na defensa e uso
dos nosos comúns, este luns presentárons en Celanova media ducia de análises de
caso, algunha ben de actualidade. En Celanova falouse da "loita cidadá
en defensa dun uso público e cultural para o Castelo de Monterrei", de
"Arquitecturadegalicia.eu, un proxecto para coñecer a arquitectura
contemporánea galega", do "Proxecto Cárcere, unha plataforma pola
recuperación da antiga prisión provincial", de "Santa Mariña de Augas
Santas" ou da "Socialización do Paleolítico nas comarcas orientais de
Galicia".
De igual xeito, nos vindeiros días,
representantes da cooperativa Cestola na Cachola tratarán "O papel
da economía social para potenciar unha cultura accesible á ciudadanía";
e así mesmo Joana Covelo Alonso e Iago Valverde Pérez presentarán o seu
proxecto Cartografías Sensibles, de "posta en valor do
patrimonio da parroquia de Vincios e da Serra do Galiñeiro".
Ademais, Palmira Castro Marcote falará do seu proxecto mimadriña.com, unha
“proposta persoal creativa e de acción social” definida como "como facer
barquiñas de papel dende un pequeno pobo e vivir disto e do conto".
Ningún comentario:
Publicar un comentario